Monday, December 28, 2009

Kampung Baru Plentong Tengah : Gugurkan Dakwaan Terhadap Cheng Lee Whee

Kepada Ketua Editor,

Kenyataan Akhbar ( i ) (diumumkan pada 9.30 pagi 16 Disember 2009)

35 Pertubuhan dan Parti Johor Menuntut : Gugurkan Dakwaan Terhadap Cheng Lee Whee

Kenyataan Akhbar Bertarikh 16hb Disember 2009

Kami, daripada 35 buah badan bukan kerajaan dan parti politik negeri Johor, berkumpul di sini untuk memberi sokongan kepada saudari Cheng Lee Whee yang akan menghadapi perbicaraan di mahkamah majistret pada hari ini. Tuntutan kami adalah menuntut dakwaan terhadap saudari Cheng digugurkan. Saudari Cheng telah didakwa oleh pendakwa raya dibawah Kanun Keseksaan Seksyen 182 (no kes rujukan: 83-4411-09(1)) pada 14hb Oktober 2009. Dakwaan terhadap Saudari Cheng adalah berkaitan dengan tindakan beliau membuat laporan polis yang dikatakan laporan palsu di Balai Polis Permas Jaya berkenaan dengan insiden pengusiran paksa yang berlaku di Kampung Baru Plentong Tengah pada 16hb Oct 2008.

Pada 24hb November 2009, kami telah berjaya menghantar petisyen kepada Jabatan Peguam Negara di Putrajaya untuk menuntut Peguam Negara mengugurkan pendakwaan ke atas saudari Cheng. Petisyen itu diendorse oleh 35 pertubuhan and lebih kurang 500 orang individu.

Selain itu, pada 10hb Disember 2009, satu sidang akhbar telah diadakan di parlimen Malaysia oleh YB Lim Kit Siang dan beliau menyokong petisyen tersebut untuk menggugurkan dakwaan terhadap saudari Cheng. Ahli Parlimen Kawasan Sungai Siput, Dr. Jeyakumar Devaraj turut membentangkan isu ini dalam parlimen pada 14hb Disember 2009.

Kami berpendapat bahawa pendakwaan Jabatan Penguam Negara ke atas saudari Cheng merupakan satu penindasan berlanjutan ke atas seorang pejuang hak asasi manusia. Pendakwaan ke atas Cheng juga merupakan penindasan terhadap SUARAM, Badan-badan bukan kerajaan (NGO) dan juga penindasan keatas mana-mana persatuan dan parti yang mempertahankan kebenaran dan menghormati hak asasi manusia. Kesimpulannya, pendakwaan ke atas Cheng merupakan satu titik hitam ke atas usaha negara kita untuk mewujudkan sebuah negara yang mengamalkan sistem politik demokratik.

Kami berpendapat bahawa Saudari Cheng membuat aduan di Balai Polis merupakan satu tindakan yang menjalankan hak demokrasi serta menjalankan kewajiban sebagai seorang rakyat Malaysia. Tindakan beliau tidak berniat buruk dan tidak bermotifkan kemudaratan mana-mana pihak.

Dengan itu, sekali lagi kami menyeru pihak berkuasa supaya mengugurkan sebarang pendakwaan ke atas saudari Cheng.

Yang Benar,

Fang Pei Fen

Penyelaras Kumpulan Tindakan Bersama untuk Menuntut Gugurkan Dakwaan Terhadap Cheng Lee Whee

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home