Monday, December 28, 2009

Mansuhkan PPSMI


SUARA RAKYAT MALAYSIA (cawangan JOHOR BAHRU)

8A, JALAN RONGGENG 11,
TAMAN SKUDAI BARU,
81300 SKUDAI, JOHOR

Telefon: (607)5581098 Fax: (607)5581098
HP: 016-7782707


suaramjb1@gmail.com
www.suaramjb1.blogspot.com


Kembalinya bahasa ibunda sebagai bahasa penghantar dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik merupakan satu kemenangan kecil keatas perjuangan pelbagai kaum dalam membantah PPSMI.

[kenyataan akhbar Jawatankuasa Sahabat SUARAM negeri Johor]

Jawatankuasa Sahabat SUARAM negeri Johor berpendapat bahawa pengumuman pemansuhan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) pada tahun 2012 secara berperingkat telah membuktikan bahawa pelaksanaan tegar pihak kerajaan keatas PPSMI selama 6 tahun adalah suatu kesilapan. Justeru itu, pendirian membantah PPSMI untuk melindungi bahasa ibunda dari pihak kami, parti-parti, persatuan-persatuan mahupun individu yang selama ini menegaskan untuk menggunakan bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik adalah betul. Kami ingin menegaskan di sini bahawa pihak kerajaan mengumumkan untuk memgembalikan bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar dalam pelajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik telah menunjukkan bahawa pelaksanaan tegar keatas PPSMI telah gagal, dan boleh dikatakan bahawa ia hanya satu kemenangan kecil pelbagai kaum yang kian lama telah berjuang untuk membantah PPSMI ini. Namun demikian, perjuangan hak asasi bahasa ibunda pelbagai kaum dan perjuangan hak samarata pelbagai kaum dalam memperolehi institusi-institusi pengajaran dan pembelajaran bahasa ibunda kaum masing-masing masih tidak mendapat sambutan dari pihak kerajaan.

Selama 6 tahun PPSMI dilaksanakan, pelajar-pelajar pelbagai aliran sekolah telah menghadapi pelbagai masalah dan rintangan dalam tempoh pembelajaran. Sejak perlaksanaan PPSMI, pihak kerajaan telah menghadapi pelbagai bantahan dari pelbagai pihak sehingga pertubuhan sasterawan bahasa Melayu telah mengadakan himpunan untuk memansuhkan PPSMI pada bulan Mac yang lalu. Kini, kerajaan telah memansuhkan polisi ini dengan pelbagai alasan yang sukar diterima, atau masalah teknikal seperti kekurangan guru yang mengajar bahasa Inggeris dan hasil yang tidak munasabah. Ini menunjukan kerajaan bukan sahaja tidak setuju dengan keperluan dan kepentingan pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan bahasa ibunda malah telah menafikan kepentingan pendidikan dengan menggunakan bahasa ibunda sebagai asas pendidikan.

Perlembagaan Persekutuan menjamin kebebasan pendidikan dan pembelajaran kepada semua rakyat, menggunakan dan membangunkan bahasa ibunda kaum masing-masing. Akan tetapi sistem pendidikan di Negara ini telah menafikan hak diatas dan pembangunan kearah sistem pendidikan bahasa ibunda yang sempurna. Seksyen 21(2) Akta Pendidikan 1961 hingga pindaan Akta Pendidikan 1996 menunjukkan bahawa dasar pendidikan kerajaan adalah berlandaskan dasar se-budaya dan mengasimilasikan bangsa lain secara paksaan. Pendidikan bahasa Cina tidak mempunyai satu sistem pendidikan yang sempurna khususnya penggunaan bahasa Cina dari sekolah rendah, menengah hingga universiti. Ini menyebabkan kebanyakan pelajar aliran vernakular Cina terpaksa memilih memasuki sekolah jenis kebangsaan untuk menyambung pelajaran ke universiti tempatan. Oleh itu, kami menganggap masih wujud masalah penggunaan bahasa Melayu ataupun bahasa Inggeris di sekolah jenis kebangsaan sebagai bahasa pengantar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik. Ini disebabkan pihak kerajaan hanya melaksanakan sistem pendidikan yang semata-mata mementingkan bahasa Melayu sebagai bahasa utama sehingga mengabaikan kepentingan pembangunan bahasa ibunda kaum masing-masing.

Kerajaan membuat keputusan untuk memansuhkan PPSMI, tetapi mengumumkan akan dimansuhkan secara berperingkat sehingga tahun 2012. Tindakan yang mencurigakan ini seolah-olah membayangkan bahawa pihak kerajaan cuba menyembunyikan maksud tertentu daripada pengetahuan rakyat. Kami berpendapat bahawa kerajaan harus dan sekiranya dibenarkan (seperti Sekolah Rendah Jenis kebangsaan Cina) memansuhkan PPSMI dengan segera, tidak perlu menunggu sehingga tahun 2012, kerana kerajaan memang tidak ada alasan untuk membuat demikian.

Dasar Pendidikan Negara akan menjejaskan pendidikan anak-anak bangsa Malaysia seumur hidup. Justeru, kami menyeru kerajaan agar sebelum sebarang polisi pendidikan dilaksanakan, kajian terperinci haruslah dijalankan oleh pakar-pakar pendidikan dan mengumpul pendapat dari rakyat sebelum melaksanakannya, dan untuk memastikan dasar pendidikan tidak dijadikan alat penghambaan keatas pemikiran rakyat. Selain itu, untuk melaksanakan pendidikan bahasa ibunda dengan efektif, kerajaan harus mengkaji semula bahasa Negara, polisi pendidikan dan kebudayaan untuk membantu pembangunan pelbagai aliran sekolah.

SUARAM cawangan Johor Bahru
Jawatankuasa Sahabat SUARAM negeri Johor

(Nyam Kee Han)
Koordinator
10 Julai 2009

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home