Monday, December 28, 2009

Kes Goh Yam Peaw - Kematian Dalam Tahanan

Kes Goh Yam Peaw Dibicarakan Semula Selepas Enam Kali Penangguhan.

Doktor Forensik Dipanggil Sebagai Saksi dalam Perbicaraan Terbuka Kali Kedua Pada 17 Oktober 2009.

Setelah 6 kali penangguhan sejak 8hb Julai 2008, kes Goh Yam Peaw yang didapati mati di lokap semasa dalam tahanan polis telah dibicarakan semula pada 27hb Oktober 2009.

Saksi yang menghadiri perbicaraan kali yang kedua tersebut merupakan Doktor Forensik yang menjalankan bedah siasat ke atas mayat si mati, Goh Yan Peaw. Mengikut keterangan beliau, punca kematian Goh Yan Peaw adalah peritonitis, dan terdapat beberapa punca yang boleh menyebabkan peritonitis, yang paling kerap adalah penyakit ulser atau kanser di bahagian tersebut.

Peguambela bagi keluarga Goh Yam Peaw, Encik Firdaus Bin Masod mengemukakan persoalan bahawa punca kematian peritonitis si mati adalah akibat pendarahan organ-organ dalam badan, dan mengikut pandangan doktor yang lain, pendarahan organ adalah disebabkan berlakunya hentakan daripada luar ke atas tubuh si mati. Dr Azaini telah menyanggah dengan hujah bahawa terdapat kemungkinan berlaku tumbukan atau hentakan ke atas si mati yang menyebabkan kematiannya. Dr Azaini juga berpendapat bahawa luka dan kesan melecet yang berada pada bahagian-bahagian badan si mati lebih kepada akibat terjatuh atau tergesel pada mana-mana permukaan.

Pembicaraan kes kematian Goh Yan Peaw bermula pada jam 12 tengah hari dan berakhir pada jam 2 petang. Majistret menetapkan tarikh perbicaraan seterusnya akan diadakan pada 24-25hb November. 15 orang saksi termasuk keluarga Goh Yam Peaw dan anggota polis akan menberi keterangan dalam inkues yang seterusnya. Encik Firdaus berpendapat bahawa keterangan Dr Azaini lebih berpihak kepada polis. Maka, beliau mencadangkan kepada ahli keluarga Goh supaya meminta pandangan (second opinions) daripada pakar forensik yang lain.

Adik Si mati iaitu Goh Yan Guan, berpendapat bahawa abangnya telah melakukan pemeriksaan badan (No. Laporan Pemeriksaan MBT10543) dan tiada apa-apa penyakit atau masalah kesihatan sebelum ditahan oleh polis, maka dia tidak percaya abangnya boleh mati dengan sebab “terjatuh semasa menggunakan tandas” seperti yang diberitahu oleh Ketua Polis Daerah Segamat, Abdul Majid. Di samping itu, ahli keluarga mendapati terdapat banyak luka parah di bahagian muka, tangan, dan lebam di diseluruh badan si-mati semasa mereka mengecam mayat si mati di hospital. Ini menyebabkan mereka mempercayai bahawa kemungkinan besar punca kematian Goh Yan Peaw adalah akibat daripada keganasan dan kecuaian daripada pihak polis.

Suaram JB berpendapat bahawa punca utama kes-kes kematian yang kerap berlaku semasa dalam tahanan polis adalah kerana hak-hak asasi manusia rakyat jelata tidak dihormati. Pihak polis tidak menghargai nyawa rakyat, dan menjalankan soal-siasat dengan cara yang tidak berperikemanusiaan dan semata-mata mahu mencapai matlamat mereka sahaja.

Kami juga berpendapat bahawa Inkues mempunyai banyak kelemahan, di mana ianya kerapkali ditangguhkan dengan pelbagai alasan , dan doktor forensik yang menjalankan bedah siasat juga ditentukan oleh pihak polis atau kerajaan. Oleh yang demikian, kredibiliti dan kesahihan laporan-laporan forensik sangat dicurigai.
Kami juga berpendapat bahawa Inkues mempunyai banyak kelemahan, di mana perbicaraan kerap ditangguhkan dengan pelbagai alasan, dan Majistret hanya dapat membuat keputusan dengan merujuk kepada bukti-bukti pihak polis sahaja. Selain itu, Majistret hanya boleh memberi keputusan seperti : si mati bunuh diri, dibunuh, dibunuh oleh orang yang tidak diketahui ataupun punca kematian tidak ketahui sahaja. Yang lebih mendukacitakan adalah, Timbalan Pendakwaraya seolah-olah merupakan pihak yang lebih tinggi daripada Majistret! Persoalannya, dalam keadaan ini, adakah Majistret dapat menbuat keputusan perbicaraan dengan adil dan telus? Doktor forensik yang menjalankan bedah siasat si mati juga ditentukan oleh pihak polis atau kerajaan, sehinggakan kredibiliti dan kesahihan laporan forensik sangat diragui.

Justeru itu, Kerajaan Malaysia perlu menjalankan reformasi keatas pentadbiran dan pengurusan pasukan Polis Diraja Malaysia, Kementerian Kesihatan dan juga pihak Perundangan dan Kehakiman bagi mencegah, atau menangani kes seperti ini dengan telus, bebas dan adil. Selain itu, kami juga menyeru Kerajaan Malaysia agar mempercepatkan Penubuhan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salahlaku Polis (IPCMC) sebagai usaha mencegah kes-kes seperti ini daripada berlaku lagi dan menubuhkan Suruhanyaja Diraja yang lebih bebas, berwibawa dan berkuasa dalam menyiasat sebab-sebab dan individu-individu yang menyebabkan kematian tersebut.

Fang Pei Fen
Ko-ordinator cawangan Johor
Suara Rakyat Malaysia (SUARAM)


8A Jalan Ronggeng 11,
Taman Skudai Baru,
81300, Skudai,
Johor, Malaysia

Tel / Fax: +607-5581098
HP: 016-7782707
http://suaramjb1.blogspot.com/

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home